
The shadow line - Joseph Conrad
They asked me why I read this book three times. I had to say in fact that it is the third reading. I read it every year. Ho questa buona abitudine. Non è troppo lungo per impegnarmi troppo, nè troppo breve da lusingarmi del suo pieno possesso. Ciò che possiedo di 'The Shadow Line' è invero molto poco.
Ha le caratteristiche giuste per attrarre le mie esigenze di lettore - una macchina perfetta che viaggia con il vento in poppa nonostante il ristagno della bonaccia che ivi si racconta - e le doti giuste per plasmare quest'essere che sono e che si sta formando e che si fatica a chiamare uomo. Intravedo la mia linea d'ombra, ma non ne ho la certezza e non vorrei fosse un miraggio o, peggio ancora, una fata morgana.
Il racconto è una storia d'amore. Oserei dire la migliore storia d'amore mai scritta. But do not deceive you the breadth of the intro, no. This is not a history of weddings and the like. But please read and tell me
Placing his hand on my shoulder made me turn a little, while his other arm pointed. "There it is! That's your ship, captain," he said.
I felt a sinking heart. It was once, as if his heart had stopped beating. (...) Yes, it was there. His boat, its equipment filled my eyes with joy. That feeling of emptiness that had made me so restless in the last month lost its bitter plausibility its evil influence, dissolved into a stream of joyful emotions.
There seem to these accents of a heart in love? But Conrad never cease to amaze - if he were describing his wife, his lover - and to move us:
At first glance I saw that he was a high class vessel, a harmonious creature in the lines of the body well Indeed, in the height of its proportionate trees. (...) One of her companions moored to the shore, all older than she looked like a noble race of creatures - an Arab steed in a team of horses.
The story avrebbe dovuto intitolarsi 'Primo comando' come ci dice Conrad nella sua nota, perchè nasceva dall'inesperienza del giovane autore come comandante, per la prima volta, di nave; ma il racconto si intitolò 'la linea d'ombra' e mai titolo fu più suggestivo e interpretabile.
Cos'è la linea d'ombra?
E' Conrad stesso a spiegarci e svelarne il senso. Chiunque abbia visto una linea in questo romanzo penso sia fuori strada. Non c'è un momento in cui noi sentiamo che questa linea è stata attraversata, eppure il protagonista alla fine è cambiato, ha un'aria diversa. "Mi sento vecchio. Tutti voi a terra mi sembrate un mucchio di giovincelli bizzosi" dice al capitano Giles dopo aver scampato un shipwreck. Yet that line continues to be indefinite, precisely in the shade. The ship was seized by tropical fevers and all the crew fell ill, except the captain and the cook Ransome, but that is a heart condition. In addition, the supply of quinine, which was to keep them alive was deceptively destroyed by the former captain in the middle of megalomania and destruction. The only ones not sick are those who have hurt inside, suffering inwardly. And who are having to fight a lot, which is more serious than expected. The captain, the young man who has abandoned all met this great opportunity of the first command, and Ransome, a heart condition. At this point it is difficile non commuoversi, trovando la chiave di lettura. Nel congedare Ransome e nel congratularsi con lui per l'ottimo servizio reso, nonostante la sua salute, il capitano sente questi allontanarsi dalla sua cabina e salire le scalette del boccaporto con cautela, gradino per gradino, "nel timor panico di far adirare di improvviso la nostra comune amica, che era suo destino di dover consapevolemente portar nel petto fedele". Con sublime maestria questo passo chiarificatore ci illumina e ci fa comprendere tutto. Oltrepassare la linea d'ombra è essere coscienti della morte "la nostra comune amica", è fare le scale "gradino dopo gradino", è essere consapevoli della sua esistenza. Questa è la verità. Difficile non commuoversi e non meravigliarsi because all is said and suffusion with that skill that makes it immortal. I think Conrad has brought this image in its intimate, almost an ideal, for all his life and make us more aware of what we read while we are, what we will and we can not be.
Far, through the mists of a nebulous future, I like you, perhaps we will find our line of shade. Blessed is he who knows how to find, like Conrad, the right words to its meaning.
0 comments:
Post a Comment